Boek Review | Schaduwland - Robert Bryndza

Na zes succesvolle delen in de Erika Foster serie, begon Robert Bryndza onlangs met een nieuwe serie; een serie over Kate Marshall. Toen ik begon met het typen van dit artikel besefte ik dat ik het eerste deel (Zonder Gezicht) uit deze serie helemaal niet op mijn blog heb gerecenseerd, maar dat mag de pret niet drukken. Een tijdje geleden kwam deel twee uit en ik begon diezelfde dag nog met lezen. Nog geen vierentwintig uur later had ik het boek uit en vandaag deel ik mijn ervaring met jullie.

Gezien ik het eerste deel in deze serie nog niet op mijn blog heb gerecenseerd begin ik even met wat algemene feitjes. Ondanks dat Robert met deze nieuwe serie is begonnen betekent dit niet dat hij stopt met de serie over Erika Foster. Wie weet komen er hier in de toekomst nog weer nieuwe boeken van, maar voor nu is hij alweer druk bezig met boek 3 uit de Kate Marshall serie.

Dat vind ik zelf geen probleem, want stiekem vind ik Kate een stuk leuker dan Erika. Niets tegen Erika natuurlijk, maar Kate is weer even een frisse persoonlijkheid met andere karakteristieke trekjes én haar leuke collega Tristan. Beide personages zijn totaal het tegenovergestelde van elkaar, wat er voor zorgt dat ze juist heel fijn en relaxt met elkaar omgaan.

Criminologe Kate Marshall is met haar zoon aan het duiken als ze een huiveringwekkende ontdekking doen. Ze vinden het lichaam van een tiener, verstrikt onder water. De politie bestempelt het al snel als een tragisch ongeluk, maar Kate is daar niet zo zeker van. Er klopt heel veel niet: wat deed het slachtoffer daar midden in de nacht? En als hij zo’n sterke zwemmer was, hoe verdronk hij dan?

De verdronken tiener is het meest recente slachtoffer in een reeks mysterieuze sterfgevallen en verdwijningen rond Shadow Sands. Over deze plek doen veel vreemde verhalen de ronde, en al jarenlang verdwijnen er regelmatig mensen. Dan raakt ook een jonge onderzoekster, Magdalena Rossi, vermist. Kate vraagt haar partner Tristan Harper om mee te helpen zoeken naar de vrouw – voordat het te laat is.

Zoals we van Robert gewend zijn is het boek opgebouwd uit verschillende, korte hoofdstukken. De hoofdstukken zijn meestal een pagina of drie tot vijf, wat het heel eenvoudig maakt om steeds nog even een hoofdstukje verder te lezen. Wanneer ik tegenwoordig een boek koop kijk ik hier ook specifiek naar; heeft een boek hele lange hoofdstukken? Dan weet ik al dat ik het een stuk minder prettig te lezen vind en koop ik het minder snel.

Door dit boek van Robert Bryndza ga je echter als een speer. Ik had hem binnen vierentwintig uur uit, en dat was eigenlijk veel te snel. Het duurt namelijk nog eventjes voordat er weer een nieuw boek van hem uit komt!

Van Schaduwland heb ik echter ontzettend genoten. Het boek heeft een goed uitgedachte verhaallijn waarin verschillende personages naar voren komen. Ik moet wel zeggen dat ik het plot iet wat voorspelbaar vond, maar misschien komt dat omdat ik zo'n goede detective ben -;)-. Toen het personage aan bod kwam in het boek had ik gelijk mijn vermoedens, en die bleken achteraf ook helemaal terecht te zijn.

Desondanks dat blijft het toch een spannend boek doordat er steeds weer bepaalde dingen gebeuren die je dan weer niet aan ziet komen. Tevens blijft het toch altijd een gok of je de juiste persoon in gedachten hebt, en soms begin je toch even te twijfelen aan die keuze.

Al met al vind ik Schaduwland een absolute aanrader en kan ik écht niet wachten tot het volgende deel uit komt. Nog eventjes geduld, want de officiële datum is helaas nog niet bekend. Mocht je deze nieuwe serie van Bryndza nog niet hebben gelezen heb je tot die tijd nog om de eerste twee boeken te lezen. Ik kan niet anders zeggen dan dat je dat echt moet gaan doen; ik denk niet dat je er spijt van zult krijgen. Ik in ieder geval niet!

Schaduwland - Robert Bryndza - €20.99 (Paperback)
'' Welk boek ben jij op dit moment aan het lezen?

2 opmerkingen